ایدین جونایدین جون، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 2 روز سن داره

شکلات من آیدین

هوش كودك خود را بوسيله بازي تقويت كنيد

1391/9/4 22:28
نویسنده : بابا و مامان
417 بازدید
اشتراک گذاری

 خيلي از افراد تصور مي‌كنند كه بازي كودكان صرفا راهي براي سرگرم كردن آنهاست، اما واقعيت آن است كه بازي كودك نوعي ورزش و تمرين براي مغز او به شمار مي‌رود. تحقيقات متعدد نشان داده كه ميان بازي كردن كودك و هوش او رابطه‌اي مستقيم وجود دارد و حتي محققان انگليسي موفق شده‌اند در كودكان فقيري كه دچار سوءتغذيه بوده‌اند با ايجاد امكان بازي و تحريكات مغزي ضريب هوشي آنها را بالاتر ببرند.

 

برخلاف تصور برخي، نوزادان كوچك هم از بازي لذت و هم بهره هوشي مي‌برند. تجربه‌هايي كه نوزاد از همان روزهاي اول زندگي كسب مي‌كند، سبب نحوه شكل‌گيري مدارهاي عصبي وي مي‌شود. شما مي‌توانيد با در آغوش گرفتن و نوازش، حركت دادن و تحريك حواس پنجگانه او مانند حس شنوايي، بينايي، بويايي، چشايي، حرف زدن با نوزاد به تشكيل اتصال‌هاي جديد و مدارهاي عصبي و در نتيجه رشد سلول‌هاي مغزي كمك كنيد. تحقيقات نشان داده كه در طول ماه‌هاي ابتدايي زندگي نوزاد، سلول‌هاي عصبي بينايي رشد مي‌كنند. به همين دليل شما با انجام بازي‌هايي كه بينايي كودك را تحريك مي‌كند، علاوه بر آن كه رشد سلول‌هاي بينايي او را تقويت مي‌كنيد، حس كنجكاوي او را نيز برمي‌انگيزيد. نوزاد از همان ابتداي زندگي با تجربه‌هاي حسي. محيط اطراف خود را مي‌شناسد. مطالعات نشان داده كه حتي تجربه بو كردن اشيا نيز مي‌تواند اتصال سلول‌هاي مغزي نوزاد را افزايش دهد. اسباب‌بازي‌هاي موزيكال به رنگ‌هاي براق و شاد كه در بالاي تخت نوزاد آويزان شود، حس بينايي و شنوايي او را تحريك و تقويت و به رشد ذهني نوزاد كمك مي‌كند. بازي‌هايي مانند دالي بازي به كودك ياد مي‌دهد چيزهايي كه ناپديد مي‌شوند، باز هم برمي‌گردند و اين خود باعث مي‌شود كه حس اعتماد كودك به اطرافيان و والدين تقويت شود. بازي با جغجغه و حركت آن به اين طرف و آن طرف براي نوزادان تا 3 ماهگي بازي خوبي به شمار مي‌آيد، زيرا نوزاد مي‌تواند بين آنچه كه مي‌بيند با آنچه كه مي‌شنود، ارتباط برقرار كند.


با‌وجود اين كه ژن‌ها نقش اصلي و تعيين‌كننده‌اي در هوش افراد دارند، اما دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند كه تحريكات مغزي در كودك حتي از همان روزهاي نخست تولد نقش بسيار مهمي در تقويت هوش دارد

با بزرگ‌تر شدن كودك به تناسب سن او بازي‌ها تغيير مي‌كنند در 3 تا 6 ماهگي سينه‌خيز رفتن و حركت به سوي اشيا باعث افزايش اتصالات سلول‌هاي مغزي مي‌شود و بنابراين تشويق كودك براي سينه‌خيز رفتن به سمت اسباب‌بازي، بازي مناسب اين سن است. حركت به سمت اسباب‌بازي و گرفتن آن باعث تقويت اعتماد به نفس كودك مي‌شود. در اين سن كودكان نسبت به دست‌هاي خود نيز شناخت پيدا مي‌كنند و مي‌توانند كم‌كم به سمت اشيا دست دراز كنند. محققان معتقدند از 6 ماهگي به بعد مغز كودك با تجربه دست زدن به اشياي مختلف و لمس آنها رشد مي‌كند. بازي دست زدن به اعضاي صورت با گفتن نام آنها، شعر و آواز خواندن براي او و حركت دادن او همراه موسيقي در 6 تا 9 ماهگي بسيار مناسب است. حرف زدن با كودك با صداي آهنگين و كودكانه و درآوردن صداهاي مختلف براي او مانند صداي زنبور و آژير و... مهارت‌هاي شنيداري كودك را تقويت مي‌كند و به حرف زدن او نيز كمك خواهد كرد. انجام بازي‌هايي كه درك كودك را از مفهوم مكان مانند داخل و بيرون يا زير و رو... بالا مي‌برد از 9 تا12 ماهگي مناسب است. مانند گذاشتن يا برداشتن اسباب‌بازي از داخل يك كيسه يا گذاشتن عروسك در خانه‌اش. به اين ترتيب بازي‌هاي مناسب سن هر كودك خود شناختي از خود و محيط پيرامون برايش ايجاد مي‌كند و سيناپس‌هاي مغزي بيشتري در سيستم عصبي او تشكيل مي‌دهد. بازي‌هايي مانند پازل، شطرنج و ساير بازي‌هاي فكري در كودكان بزرگ‌تر نقش مهمي براي رشد ذهني و هوشي و پرورش فكر و خلاقيت ايفا مي‌كنند. درگير شدن ذهن كودكان با بازي‌هاي فكري مانند جدول حروف يا جدول اعداد (سودوكو) تفكر كودك را براي حل مشكلات و برخورد با مسائل پيچيده تقويت مي‌كند. انجام فعاليت‌هاي ورزشي براي كودكان نيز سبب تقويت اعتماد به نفس و نيز تقويت توانايي مديريت تيمي و رهبري گروهي براي او خواهد شد.


برخي بازي‌هاي كامپيوتري نيز جنبه آموزشي دارد و سبب تقويت حافظه و مهارت‌هاي فكري مي‌شوند. بنابراين والدين با شناخت اين نوع بازي‌ها مي‌توانند آنها را در اختيار كودكان قرار دهند.

منبع: بلاگ اسكاي
 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

babay neusha
22 آذر 91 1:54
khili bahaleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee khosham omad e zaman ma ke az in cheza naboood